Šárka Kuráková, online marketérka, webdesignérka a fotografka s více než desetiletou praxí, je finalistkou krajského kola soutěže Živnostník roku 2024 pro Karlovarský kraj a zástupkyní České republiky v mezinárodním projektu Digitální ženy generace Z. Ve svých dvaceti letech, ještě jako studentka vysoké školy, se rozhodla přeměnit svůj dlouholetý koníček – psaní blogu a tvorbu grafiky – v profesionální podnikání. Dnes pomáhá podnikatelům a firmám vyniknout v online světě, školí pro Krajskou hospodářskou komoru Karlovarského kraje a spoluzaložila organizaci Podnikatelky bez hranic, která podporuje ženy v regionu. V rozhovoru pro platformu Žijeme kreativitou Šárka Kuráková hovoří o překonávání strachu z podnikání, rozdílech mezi pražskou a regionální podnikatelskou komunitou, o tom, jak ze studované knihovnice vyrostla úspěšná marketérka, a proč se rozhodla vrátit z Prahy zpět domů do Karlovarského kraje.
Kdy jste začala podnikat? Kolik vám bylo let?
Podnikat jsem začala ve dvaceti letech, když jsem byla ve druhém ročníku na vysoké škole. V té době to nebylo úplně běžné, takže jsem šla trochu proti proudu, ale věděla jsem, že mě láká jiná cesta, než na kterou mě připravovalo studium.
Co vás vedlo k tomu začít podnikat? Jaký byl váš hlavní impulz nebo motivace?
Bylo to hlavně nadšení z mého koníčku. Už od patnácti let jsem si vedla blog – psala jsem články, tvořila grafiku, hrála si s webem a zkoušela, jak přitáhnout čtenáře. To mě moc bavilo a postupně jsem zjistila, že by to mohla být i moje práce. Když jsem studovala v Praze, uvědomila jsem si, že až se vrátíme s manželem zpátky do Karlovarského kraje, chci mít už něco rozjetého, co mě uživí.
Proč jste si vybrala tento region pro své podnikání?
Protože jsem tady doma. I když jsem měla možnost zůstat v Praze, kde byla spousta pracovních příležitostí, chtěla jsem se vrátit. Mám tu rodinu, navíc mám ráda klid a prostředí menších měst a vesnic, ve kterém jsem vyrůstala. Do velkého města bych se už nevrátila.
Jaké jsou podle vás výhody a nevýhody podnikání v tomto regionu?
Výhoda je určitě to, že se tu lidé znají a osobní doporučení se tu celkem rychle dostanou k dalším lidem. Na druhou stranu, můj obor tu dlouho nebyl moc vyhledávaný. Když jsme se z Prahy vraceli, bylo tu těžší najít klienty. Teď už je to lepší, poptávka roste, ale pořád mám hodně zakázek i mimo region.
Jaké byly vaše největší výzvy v počátcích podnikání?
Nejtěžší pro mě bylo překonat vlastní strach. V naší rodině nikdy nikdo nepodnikal a na škole jsme se o tom moc neučili. Bála jsem se, že něco pokazím, že přijde nějaký průšvih. A pak samozřejmě hledání prvních zakázek.
Jaké změny či průlomové okamžiky vás posunuly dál?
Určitě spolupráce s Pointou v Praze, kde jsem se naučila, jak funguje marketing v profesionálním prostředí. Dalším velkým krokem bylo založení organizace Podnikatelky bez hranic s dalšími podnikatelkami z kraje. To pro mě znamenalo hodně, protože jsme vytvořily komunitu, která se navzájem podporuje.
Jak byste popsala rozdíly mezi podnikáním zde a jinde?
V Praze byla komunita větší a otevřejnější. Podnikatelé se podporovali i napříč stejnými obory, nikdo se nebral jako konkurence. Naopak jsme si předávali zkušenosti a inspiraci. V našem kraji se někdy ještě setkávám s tím, že podnikatelé vidí spíš konkurenci než příležitost ke spolupráci. A to je škoda, protože každý z nás má co nabídnout a právě sdílením se můžeme všichni posouvat dál.
Máte nějaké motto nebo zásadu, kterou se řídíte v podnikání?
Vždycky se chovat lidsky a upřímně. To je podle mě základ dobré spolupráce. 
Co vám podnikání dalo osobně i profesně?
Profesně obrovské množství zkušeností, kontaktů a možnost být u zajímavých projektů. Potkala jsem spoustu inspirativních lidí, s některými spolupracuju dodnes a z profesních vztahů se často stala přátelství. Osobně mě podnikání naučilo vystupovat před lidmi. Jako introvert jsem s tím na začátku hodně bojovala, ale teď už zvládám školení a přednášky bez problémů. Navíc jsem i zjistila, že mě to baví.
Co považujete za svůj největší úspěch a zlomový moment?
Úspěch je pro mě to, že jsem dokázala přeměnit koníček z puberty do práce, která mě živí. Za velký úspěch považuji i to, že jsem byla vybraná jako zástupkyně ČR v mezinárodním projektu Digitální ženy generace Z a že jsem se stala finalistkou krajského kola Živnostník roku pro Karlovarský kraj. Zlomovým momentem byla vysoká škola. Tehdy jsem zjistila, že nechci zůstat u knihovnictví, které jsem studovala, ale že chci jít trochu jinou cestou.
Jaké máte plány a sny do budoucna?
Ráda bych dál rozvíjela kurzy a školení, aby podnikatelé dokázali využívat online marketing i bez profesionála, pokud na něj nemají rozpočet. Chci také podporovat místní podnikatelskou komunitu, protože vidím, že to má smysl. A samozřejmě bych chtěla více rozvíjet i náš rodinný projekt restauraci Na Gruntu.
Co byste doporučila lidem, kteří zvažují začít podnikat?
Aby se nebáli. Já jsem se dlouho bála a kdyby mi manžel nedodal odvahu, možná bych se do podnikání nikdy nepustila.
Podnikáte v oboru, ve kterém jste získala vzdělání, nebo jste šla jinou cestou?
Šla jsem úplně jinou cestou. Vystudovala jsem knihovnictví, ale nakonec jsem skončila u online marketingu, který jsem se několik let učila sama na vlastním projektu.
V čem se vaše firma liší od konkurence?
Hlavně přístupem. Hodně si zakládám na osobním kontaktu s klienty a na tom, že klienta opravdu znám. Už jsem měla několikrát možnost založit marketingovou agenturu, ale tímto směrem jít nechci.
Jak vidíte současné podmínky pro vznik podnikání?
Myslím, že dnes je to jednodušší než dřív. Spoustu věcí si můžete vyřídit online, nemusíte trávit hodiny na úřadech. To je velká výhoda.
Máte zaměstnance? Jak hledáte nové spolupracovníky?
Zaměstnance nemám, ale na některých projektech spolupracuji s dalšími kreativními lidmi.
Podporujete místní komunitu, neziskové projekty nebo sportovní kluby?
Ano. Dva roky jsem pravidelně školila pro Hospodářskou komoru Karlovarského kraje, kde jsem podnikatele učila základy online marketingu. Šlo mi o to, aby i ti, kteří nemají rozpočet na profesionála, dokázali zvládnout základy sami. A díky Podnikatelkám bez hranic se snažíme motivovat a podporovat ženy, které podnikají nebo o podnikání teprve uvažují.
