La Klara

Klára Kančiová, majitelka autorské dílny La Klara

Klára Kančiová - La Klara

Klára Kančiová - La Klara

Příběh, jak se z mého koníčku zrodila vášeň. Dávám přednost kvalitě před kvantitou. A tak sahám jen po pečlivě vybraných materiálech, které dlouhodobě vydrží a jsou zároveň příjemné na tělo.

Kdy jste začala podnikat? 

Podnikat jsem začala v roce 2013. V té době mi bylo 23 let.

Co Vás vedlo k podnikání ? 

Než se vše stalo oficiální a já začala podnikat, spousta blízkých přátel a později i přátelé mých přátel začala mít o věci, které jsem v té době na koleni doma vyráběla zájem. To mě překvapilo. Zájem stoupal a mě se v hlavě zrodil nápad, že bych svoje výrobky mohla nabídnout i ostatním lidem na některém z českých portálů jako je třeba fler.cz. Nicméně pořád to v této fázi byl více koníček než klasická práce.

Jaké byly Vaše podnikatelské začátky?

Krušné a hodně chaotické. V rámci naší firmy by se dalo mluvit o dvou začátcích. Ten první byl v roce 2013, kdy jsem začala podnikat. V té době jsem ještě studovala VŠ a podnikání bylo zpestření a později skvělý přivýdělek ke studiu. Nicméně žádná zodpovědnost vůči zaměstnancům. Vše jsem si zajišťovala sama. Tlak byl minimální. V té době jsme nabízeli zimní doplňky – šály a čepice. Ty už v tuhle chvíli v naší nabídce nenajdete. Vystřídalo je šití dámského oblečení, u kterého jsme zůstali až do dnes.
Nejdříve jsme výrobu zajišťovali externě v jiných šicích dílnách plus s pár švadlenkami z domova. Nicméně vše se pak změnilo v roce 2016, kdy jsme se rozhodli na základě stále vyšší poptávky po našich věcech, mít dílnu vlastní. A to byl ten pomyslný druhý začátek, který byl z mé zkušenosti mnohonásobně náročnější. Naučit se vést lidi, umět motivovat, vymýšlet nové věci a zároveň stíhat vše spojené s chodem firmy. Byly to pro mě opravdu krušné chvíle, kdy jsem si několikrát sáhla na hranu svých sil, ale dalo mi to obrovskou zkušenost a dnes jsem za to ráda.

Je něco, co byste po těchto zkušenostech udělala jinak?

V roce 2017 jsem v rámci T-Mobile Rozjezdů byla součástí zajímavé přednášky o podnikání. Jak jsem tak poslouchala, co vše by si měl člověk připravit a promyslet předtím než se do podnikání pustí, s určitým pocitem hrůzy jsem zjistila, že spoustu věcí jsme neřešili a pustili se do všeho po hlavě. Řídili jsme se intuicí a vlastním pocitem, což není na škodu, ale mít v ruce business plán je určitě také dobré. My jsme měli velké štěstí, že tahle nepřipravenost nám nezlomila vaz a vše jsme ustáli.

 Co Vám podnikání dalo?

Především mi dalo obrovskou zkušenost. Naučila jsem se efektivně plánovat a organizovat. Postupem času také delegovat, ačkoli tohle je stále má Achillova pata. Díky podnikání jsem poznala spoustu skvělých lidí včetně mého nejbližšího týmu, který v tuhle chvíli tvoří 14 lidí.
Z osobního hlediska mi podnikání dalo svobodu. Ačkoli je to jen pomyslná svoboda, protože stále máte zodpovědnost za své zaměstnance i za to, aby byl dostatek práce. Nicméně když je pro vás práce spíše koníčkem a vy se do ní každý den těšíte, je to to nejlepší, co se vám může v pracovním životě stát.

Co považujete za zlomový okamžik a jaký byl Váš největší dosavadní úspěch?

Zlomové okamžiky vidím dva. Ten první byl nápad na vlastní šicí dílnu a jeho realizace. A druhý zlom přišel s novými webovými stránkami včetně e-shopu, za kterým stojí zlínská firma Creepy. Práce na novém webu zabrala přes půl roku, ale vyplatila se. Zákazník nás najednou viděl jinak, lépe. Stali jsme se důvěryhodnější. Díky novým technologiím, které nový e-shop přinesl, jsme spoustu věcí mohli zautomatizovat a tím si práci zjednodušit.
Slovo úspěch je hodně relativní. Co je úspěch pro jednoho, pro druhého být nemusí. Pro mě osobně největší dosavadní úspěch je ten, že nás práce stále baví a naplňuje. Vidíme v ní smysl a to nám dává tu nejlepší zpětnou vazbu a vnitřní motivaci jít dál.

Máte nějaké podnikatelské sny? 

Byla bych ráda, kdyby se kousky oblečení naší značky staly součástí šatníku každé ženy, alespoň v určité míře. Nikdy nebudeme patřit mezi firmy, které vyrábějí miliony kusů oblečení ročně. A upřímně ani to není naším cílem. Ale přála bych si, aby o naší značce věděla každá žena, která má ráda kvalitní dámské oblečení, které vzniká férovým způsobem u nás v České republice. A s tím se pojí i myšlenka, že česká tvorba má co nabídnout a často záleží jen na zákazníkovi, zda si dá čas a hledá u českých značek nebo zvolí klasickou konfekci.

Máte nějaké doporučení pro lidi, kteří zvažují, že začnou podnikat?

Připravte se na to, že občas to nebude procházka růžovou zahradou, spíše naopak. Občas to bude bolet. Zároveň vás to bude stát obrovské množství času, který byste mohli vynaložit jinde. Ale když se to povede stojí to za to. Pokud tedy znáte a máte svůj sen, dělejte vše pro to, aby se z něj stala skutečnost.

V jakém oboru podnikáte?

Vyrábíme dámské oblečení, textilní průmysl.

Podnikáte v oboru, ve kterém jste získala vzdělání, nebo Vás podnikání zavedlo úplně do jiného oboru?

Vzdělání jsem získala úplně v jiném oboru. Nejdříve jsem vystudovala Ekonomické lyceum na OA v Karlových Varech a poté jsem zamířila na ekonomickou fakultu na České zemědělské univerzitě v Praze. Vše spojené se šitím a navrhování střihů jsem se naučila za pochodu od zkušených lidí z oboru, se kterými jsem spolupracovala a spolupracuji.

Další podnikatelské příběhy

Zřizovatelé

Partneři