Paruky Jilly Lenau

Kamila Černá – podnikatelka a majitelka

Paruky Jilly Lenau_Kamila Černá

Paruky Jilly Lenau - Kamila Černá

O svůj podnikatelský příběh vedoucí od učitelství k realizaci vlastního snu a pomáhání ostatním se s námi podělila Kamila Černá.

Kdy jste začala podnikat? Kolik Vám bylo let?

Začala jsem v roce 1994 a bylo mi 29 let. Už poměrně odrostlá 😊

Co Vás k podnikání vedlo? Co byl ten impulz?

Jsem bývalá učitelka. Nastoupila jsem na střední školu, kde jsem se necítila zrovna komfortně. Náš pan ředitel byl trochu chaotický a náladový člověk, a to mně opravdu nevyhovovalo. Začala jsem se porozhlížet po jiné možnosti  a spolu se svým tehdejším přítelem jsme narazili na inzerát vlasového a parukového studia v Bratislavě. Dodnes od majitelů studia bereme zboží a náš obchodní vztah přerostl v přátelství.

Proč podnikáte právě v Karlovarském kraji?

Pocházím původně z Moravy, ale rodinné konstelace mne zavedly do Aše, kde se cítím naprosto spokojená. Nerada bych měnila jak své bydliště, tak i místo podnikání. Navíc fungujeme jako velkoobchod, takže sídlo firmy není až tak důležité.

Mohla byste zhodnotit, jaké má podnikání v našem kraji plusy a mínusy?

Karlovarský kraj má velmi ztíženou situaci ve všech oblastech. Slabá kupní síla, nízká vzdělanost obyvatelstva, nejvyšší zadluženost v rámci celé ČR… Vydržet podnikat tady je velmi tvrdý oříšek a řekla bych, že mnozí z podnikatelů si sáhnou na dno více než v jiných regionech. Na druhou stranu bych řekla, že jsme zase houževnatější, zodpovědnější a vytrvalejší než řada podnikatelů ve velkých městem, kde jim zákazníci přicházejí sami. My o ně musíme bojovat, rozmazlovat je a věnovat se jim plně a bez výhrad. Jinak nám utečou do Německa 😊

Máte srovnání podnikání v Karlovarském kraji a v jiném městě/státě? Pokud ano, mohla byste popsat rozdíly?

Tím, že zásobujeme prodejny po celé republice a úzce spolupracujeme s německou a slovenskou firmou, troufnu si říct, že povšechné srovnání mám. Vidím, jak jinak se prodává ve velkých městech, kde se točí dražší a luxusnější zboží, naopak chudší regiony musejí vycházet s nabídkou jednodušší a levnější.

Ve vypjatých obdobích (covid, krize) vidíme, jak jinak reaguje německý trh, trh na Slovensku a my. Jak jinak jednotlivé země podporují své podnikatele a snaží se o jejich záchranu. Moc pozitivně to ve prospěch našich vlád nevychází, ale i s tím jsme se naučili bojovat.

Jaké byly Vaše podnikatelské začátky?

Velmi zajímavé 😊 Začínala jsem jako velmi naivní a nezkušená obchodnice bez jakýchkoli podstatných informací a zkušeností. Dodnes nechápu, že jsme to všechno zvládli bez půjček, úvěrů a bankrotů. První kapitál bylo 20.000 Kč, které jsme utržili za prodané auto a investovali je do malé provozovny. Dnes zásobujeme provozoven okolo sedmdesáti a můžu říct, že firma skvělé zvládá výkyvy trhu a problémy, které nás potkávají. Ne proto, že bychom měli kdoví jaký záložní kapitál, ale máme skvělý tým lidí, kteří pro práci žijí a problémy řeší okamžitě a obratně.

Je něco, co byste po těchto zkušenostech udělala jinak?

Nevím. Myslím, že ne. Všechny chyby a kopance, kterými jsme si prošli, nás vykoply o stupínek výš. Vždy se vše nakonec obrátilo k dobrému a každý zmatek dobře skončil. Snad máme nad sebou někoho, kdo nám fandí a drží nám palce, jinak si to nedokážu vysvětlit 😊 Každopádně dnes už víme, že spoléhat se můžeme pouze jen na vlastní práci a nikdy nikdo neudělá za nás víc než my sami.

Pomáhá vám ve vašem podnikání nějaké motto/heslo/citát,  kterým se řídíte, který vás žene kupředu?

Nemám motta a citáty moc ráda. Dá se za ně hodně schovat, a pokud svoji práci, svůj život, nemyslíte vážně, stejně vám nepomůžou. Já věřím spíš na zodpovědnost, empatii a dobré pracovní a kolegiální vztahy. Mít okolo sebe zaměstnance, kterým můžete firmu svěřit s tím, že vám nedělají ostudu, každou reklamaci řeší, jako by se jednalo o jejich vlastní babičku…tomu říká výhra a veliké štěstí. A taková děvčata já mám. Jsem za ně neskutečně vděčná a myslím, že to holky moje cítí a vědí. 😊

Co Vám podnikání dalo?

Naučilo mě orientovat se v životě a být pokorná. Těžké začátky a občasné konkurenční střety vás vyškolí více než vysoká škola. Více si vážím lidí a zdraví, více vnímám pokoru směrem k lidem starým a nemocným, naplno si užívám aktivity, které připravujeme pro místní babičky a dědy v léčebně pro dlouhodobě nemocné. Když poslouchám jejich příběhy, občas se až stydím, jak jednoduchý život jsem měla a přesto jsem leckdy byla nespokojená. To mě právě vede k tomu, abych hodně opatrně vykřikovala jasné soudy o tom, kdo by jaký měl být. A že jsem leckdy byla hodně chytrá 😊 😊

Co považujete za rozhodující/zlomový okamžik? Jaký byl Váš největší dosavadní úspěch?

Pokud budeme vnímat úspěch jako oficiální ocenění – pak to byl rok 2020, kdy jsem byla vyhlášena Podnikatelkou roku (organizovala Asociace malých a středních podnikatelů AMSP pod záštitou Ministerstva obchodu). Ocenění tenkrát za mě přebírala kolegyně, protože jsem byla mimo republiku. Proto jsem si daleko více užila letošní krajské kolo IBM Firma roku 2022, kde jsme také zvítězili (samozřejmě pouze v kraji – tedy úroveň jiná, ale velice krásná a příjemná akce s úžasnými lidmi)

Ale za největší úspěch vnímám to, že jako firma jsme se posunuli do jiné dimenze. Přestáváme být pouze obchodní společností, ale zaměřujeme se teď daleko více na oblast sociální a charitativní. Společně s neziskovou organizací Mamimy s rakovinou spolupracujeme na řadě charitativní projektů, zajišťujeme pomoc rodinám ohroženým chudobou, spolupracujeme s místním Domem charity a dětským domovem atd. To je pro mne zlomové a plně důležité. A zase jenom díky děvčatům, která zvládají i moji práci a já se mohu věnovat aktivitám jiným.

Máte nějaké podnikatelské sny? Jaké?

V současné době jednáme o fúzi s konkurenční firmou, kterou bych ráda odkoupila a propojila tak v jeden velký fungující velkoobchod s dosahem po celé ČR tak, aby naši klienti měli možnost zakoupit paruku ve svém městě a nemuseli za nimi cestovat. Pro lidi nemocné, po ozařování, oslabené je to neskutečná úleva. Někdy i pět kilometrů je pro pacientku daleko.

Máte nějaké doporučení pro lidi, kteří zvažují, že začnou podnikat?

To si vůbec netroufnu 😊 Každý si musí natlouct sám. 😊

V jakém oboru podnikáte?

Prodej paruk a parukových výrobků.

Podnikáte v oboru, ve kterém jste získala vzdělání, nebo Vás podnikání zavedlo úplně do jiného oboru?

Ne, jsem bývalá učitelka, toto je naprostý skok do neznáma 😊

Zdá se Vám, že podmínky pro rozjetí podnikání jsou nyní jednodušší? Pokud ano, proč si to myslíte?

Nedokážu posoudit, ale myslím, že v dnešní době bych již já v tomto oboru nechtěla začínat. Konkurence je velká, internet jednoduše dostane na trh každého, kdo to chce vyzkoušet, je těžké se vyznat v tom, kdo podniká zodpovědně a kdo pouze honí peníze. Dříve to bylo velmi složité, ale mám pocit, že čistější. Kdo ví 😊

V čem se odlišujete od konkurence? V čem jste jiní než ostatní?

Jak jsem již psala, snažíme se o nadstavbu k základnímu prodeji. Zakoupením výrobků náš zájem o klienta teprve začíná. Nabízíme řadu služeb s nošením paruk spojeným -  regenerace, konzultace pro pacienty, propojení s podobně nemocnými klienty, jsme schopni doporučit odborného lékaře, zařídit materiální sbírku pro rodiny v nouzi, zajistit osobního kouče, který v případě potřeby s vámi váš problém řeší a hledá s vámi východisko atd. atd.

V čem považujete svoji firmu za inovativní?

Právě v tomto směru. Paruku si dnes můžete koupit přes internet třeba z Japonska. To všechno lze. Ale my chceme být zákazníkovi pomocníkem a přítelem ve chvílích, kdy na něj dopadá i tíha jeho nemoci, kdy jeho rodina nezvládá podporu atd. Prodávat je jednoduché, pomáhat je krásné. A nás to opravdu baví  😊

www.jillylenau.cz

Další podnikatelské příběhy

Zřizovatelé

Partneři